O orzechach

O orzechach

Orzechy to produkt funkcjonujący w naszej świadomości jako bardzo zdrowy, ale pojawiający się w naszym menu najczęściej w mało zdrowej formie. Orzechy zjadamy: w słodkim cieście lub muffinkach, w mlecznej czekoladzie albo w karmelu. Bardzo lubimy też lody, praliny i wafelki o smaku orzechowym, które de facto orzechów zawierają ok. 1-2% albo w ogóle. Jednocześnie większość z nas wie, że orzechy mają dużo tłuszczu i nie powinniśmy ich zjadać za dużo naraz.

OK. Ja sobie jednak myślę, że lepiej zjeść całą paczkę orzechów (bez dodatków) niż miskę lodów orzechowych albo kilka ciastek z orzechami. Dlaczego? Ponieważ tłuszcze zawarte w orzechach to głównie tłuszcze wielonienasycone, które stanowią budulec dla naszych komórek. Dzięki nim nasze komórki nerwowe są giętkie i elastyczne, a więc myślimy sprawniej. Poza tym, w orzechach są cenne witaminy i składniki mineralne, białko i cała masa błonnika. Z kolei w słodyczach i słonych przekąskach znajdziemy głównie cukry proste oraz tłuszcze nasycone i/lub tłuszcze trans będące źródłem energii, której nadmiar na pewno zasili tkankę tłuszczową. Zatem, spożycie nawet mniejszej ilości kcal w postaci niezdrowej przekąski będzie mieć gorszy wpływ na nasze ciało niż spożycie 100g kalorycznych orzechów (bez dodatków!, także bez soli). Co więcej, zjedzenie dużej ilości orzechów spowoduje, że na kolejny posiłek zjemy dużo mniej (uczucie sytości będzie podtrzymywał błonnik oraz tłuszcze).

Nie namawiam Was teraz do obżerania się orzechami. Namawiam Was do włączenia ich do swojej codziennej diety, nawet jeżeli kilka pierwszych razy zjecie całą miskę zamiast jednej garstki. Pomocne mogą być tu niełuskane orzechy włoskie lub laskowe, których łuskanie zajmuje tak dużo czasu, że ostatecznie zjadamy ich odpowiednią ilość.

 

Wybierając orzechy warto kierować się następującymi zasadami:

  1. Lepiej wybierać niełuskane orzechy, ponieważ w skorupce długo zachowają świeżość.
  2. Niełuskane orzechy przechowujemy w suchym miejscu.
  3. Jeżeli wyłuskamy za dużo orzechów lub zostawimy kilka w otwartym opakowaniu to najlepiej włożyć je do zamkniętego pojemnika (np. słoika) i przechowywać w lodówce.
  4. Wyłuskanych orzechów starajmy się nie przechowywać dłużej niż 1 tydzień.
  5. Lepiej unikać orzechów sprzedawanych na wagę, szczególnie jeżeli nie wiemy jak długo oraz w jakich warunkach są przechowywane.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *